Nejhorší případy plagiátorství v Hollywoodu
(Orion Pictures)
1/21
Kreativní nápady mohou být opravdu cenné, zvláště pokud víte, co s nimi. Není tedy divu, že lidé často kopírují ty nejlepší. Někdy přiznají zdroj, jindy ale prostě bez uzardění ukradnou cizí práci. A děje se to i v Hollywoodu!
Shia LaBeouf a HowardCantour.com (Europress/Getty Images)
2/21
Jedná se relativně nedávnou kauzu. Shia LaBeouf nedávno vydal svůj krátký film pojednávající o filmovém kritikovi pojmenovaný HowardCantour.com. Snímek ale zcela vykradl zápletku a dialogy z komiksu Justin M. Damiano od Daniela Clowese.
Shia LaBeouf a HowardCantour.com (Shia LaBeouf/Daniel Clowes)
3/21
Když jej ale tí samí filmoví kritici, které ve filmu kritizoval, odhalili, La Beouf se omluvil - textem, který ukradl z Yahoo! Answers! Celá záležitost se stále řeší, máme ale pocit, že by si Clowes mohl přijít na nějaké peníze...
Terminátor (Orion Pictures)
4/21
Spisovatel sci-fi Harlan Ellison se rád soudí a vždy si najde příležitost zažalovat někoho za kradení nápadů. Jeho obvinění Jamese Camerona za kopírování ve filmu Terminátor je ale přece jen trochu jiné...
Terminátor (Orion Pictures)
5/21
Ellison totiž napsal jednu z epizod seriálu Krajní meze, ve které je robotický voják z budoucnosti, maskovaný jako člověk, vyslán zpět v čase. Je vám to povědomé? Společnost Orion Pictures se s ním nakonec radši vyrovnala mimosoudně a Ellison se objevil v titulcích filmu.
Cesta do Ameriky (Paramount Pictures)
6/21
V roce 1982 napsal Art Buchwald pro Paramount námět k filmu King for a Day, v němž se měl arogantní africký vládce v podání Eddieho Murphyho vypravit do Ameriky. V Paramountu se snažili vytvořit hotový scénář, práva ale nakonec přešla zpět k Buchwaldovi, který je prodal Warner Bros.
Cesta do Ameriky (Paramount Pictures)
7/21
Potom ale v Paramountu natočili film, který vypadal až podezřele stejně a v hlavní roli se objevil původně plánovaný Eddie Murphy. Buchwald nedostal peníze, ani nebyl uveden v titulcích, není tedy divu, že se s ním v Paramountu nakonec museli mimosoudně vypořádat.
Gauneři (Miramax Films)
8/21
Jako bývalý zaměstnanec videopůjčovny má Quentin Tarantino nakoukáno obrovské množství filmů, a mnohé z jeho vlastních snímků jsou poctami jeho oblíbeným kouskům. U filmu Gauneři se ale dostal k inspiračnímu zdroji až příliš blízko...
Gauneři (Cinema City/Rim)
9/21
Hongkongský film City on fire je o skupince zlodějů šperků, kteří ukradnou diamanty oblečeni do stejných obleků. Vzniknou mezi nimi spory a následuje krvavý konec. Tarantino nebyl nikdy souzen, ale v Hollywoodu je dobře známo, že Gauneři jsou jen povedenou filmovou kopií.
Kdopak tu mluví (TriStar Pictures)
10/21
Komedie Amy Heckerling z roku 1989 byla relativně velkým hitem, originalita ale nebyla její silnou stránkou. Po premiéře filmu si totiž scénáristky Rita Stern a Jeanne Meyers všimly nápadné podobnosti s jejich Special Delivery.
Kdopak tu mluví (TriStar Pictures)
11/21
Jednalo se o námět, který dali dohromady pro Amy Heckerling o tři roky dříve. Soudce uznal, že mezi oběma projekty existuje příliš mnoho společných bodů, včetně celých okopírovaných dialogů, a studio se tedy s oběma autorkami radši mimosoudně vyrovnalo.
Rocky (United Artists)
12/21
Film, kterým Sylvester Stallone prorazil ve filmovém světě, slavil úspěchy na všech frontách. Stallone ale scénář k filmu napsal dva týdny po zápasu boxera Chucka Wepnera, který zvládl 15 kol v ringu s Muhammadem Alim. I další podobnosti s jeho životem byly očividné.
Rocky (United Artists)
13/21
Stallone ale vše popřel a slíbil, že Wepnera vyplatí alespoň ve formě filmových rolí. Ani po 20 letech ale žádnou nedostal, a tak se Chuck Wepner konečně rozhodl, že je čas na žalobu. Stalloneovi nakonec nezbylo nic jiného než se s ním mimosoudně vyrovnat.
Vetřelec (20th Century Fox)
14/21
Ridley Scott natočil film Vetřelec podle scénáře Dana O'Banniona. Ten se ale nechal inspirovat krátkou povídkou A. E. Van Vogta Black Destroyer. V ní neznámá mimozemská forma pronásleduje posádku malé vesmírné lodi.
Vetřelec (20th Century Fox)
15/21
V pokračování této povídky pojmenované Discord in Scarlett se objevuje ta samá vesmírná loď, která se setká s tvory, kteří hledají lidské hostitele a využívají je jako inkubátory pro svá vejce.
The Asylum (The Asylum)
16/21
Je nemožné uvést jen jediný film produkční společnosti The Asylum, protože všechny jejich video filmy jsou lacinými vykrádačkami slavných kinohitů. Jejich prvním úspěchem bylo natočení Války světů (která byla ve veřejné doméně) ve stejnou dobu jako film s Tomem Cruisem.
The Asylum (The Asylum)
17/21
Pokračovali takovými "peckami" jako Transmorphers, Atlantic Rim nebo Sunday School Musical. Nedávno byl uvalen soudní zákaz na vydání jejich filmu Age of Hobbits, ke kterému mělo dojít ve stejnou dobu jako u Jacksonova velkofilmu.
Pro hrst dolarů (United Artists)
18/21
Westernová klasika Sergio Leoneho se skvělým Clintem Eastwoodem v hlavní roli patří mezi nejlepší díla svého žánru. Také se ale jedná o neautorizovaný remake samurajského filmu Akiry Kurosawy Tělesná stráž.
Pro hrst dolarů (Toho)
19/21
Kurosawa tehdy napsal Leonemu vzkaz: "Pěkný film, ale byl to můj film," a zažaloval jej o procenta ze zisku. Nakonec se dohodli na platbě 100 000 dolarů a 15% zisku z celosvětových tržeb.
Upír Nosferatu (Prana-Film GmbH)
20/21
Nyní je již postava Drákuly ve veřejné doméně, ale až do roku 1921 tomu tak nebylo. F. W. Murnau jej ale stejně bez zajištění práv natočil - zkopíroval zápletku a postavy, změnil jen jejich jména.
Upír Nosferatu (Prana-Film GmbH)
21/21
Příběh hraběte Orloka byl ale přece jen příliš stejný jako Stokerova kniha a jeho dědicové proto zažalovali Murnaua a Prana-Film. Soud rozhodl, že všechny kopie musí být zničeny - naštěstí ale byla jedna z nich zachráněna a film se tak dochoval do dnešní doby.
(Orion Pictures)
1/21
Kreativní nápady mohou být opravdu cenné, zvláště pokud víte, co s nimi. Není tedy divu, že lidé často kopírují ty nejlepší. Někdy přiznají zdroj, jindy ale prostě bez uzardění ukradnou cizí práci. A děje se to i v Hollywoodu!
Shia LaBeouf a HowardCantour.com (Europress/Getty Images)
2/21
Jedná se relativně nedávnou kauzu. Shia LaBeouf nedávno vydal svůj krátký film pojednávající o filmovém kritikovi pojmenovaný HowardCantour.com. Snímek ale zcela vykradl zápletku a dialogy z komiksu Justin M. Damiano od Daniela Clowese.
Shia LaBeouf a HowardCantour.com (Shia LaBeouf/Daniel Clowes)
3/21
Když jej ale tí samí filmoví kritici, které ve filmu kritizoval, odhalili, La Beouf se omluvil - textem, který ukradl z Yahoo! Answers! Celá záležitost se stále řeší, máme ale pocit, že by si Clowes mohl přijít na nějaké peníze...
Terminátor (Orion Pictures)
4/21
Spisovatel sci-fi Harlan Ellison se rád soudí a vždy si najde příležitost zažalovat někoho za kradení nápadů. Jeho obvinění Jamese Camerona za kopírování ve filmu Terminátor je ale přece jen trochu jiné...
Terminátor (Orion Pictures)
5/21
Ellison totiž napsal jednu z epizod seriálu Krajní meze, ve které je robotický voják z budoucnosti, maskovaný jako člověk, vyslán zpět v čase. Je vám to povědomé? Společnost Orion Pictures se s ním nakonec radši vyrovnala mimosoudně a Ellison se objevil v titulcích filmu.
Cesta do Ameriky (Paramount Pictures)
6/21
V roce 1982 napsal Art Buchwald pro Paramount námět k filmu King for a Day, v němž se měl arogantní africký vládce v podání Eddieho Murphyho vypravit do Ameriky. V Paramountu se snažili vytvořit hotový scénář, práva ale nakonec přešla zpět k Buchwaldovi, který je prodal Warner Bros.
Cesta do Ameriky (Paramount Pictures)
7/21
Potom ale v Paramountu natočili film, který vypadal až podezřele stejně a v hlavní roli se objevil původně plánovaný Eddie Murphy. Buchwald nedostal peníze, ani nebyl uveden v titulcích, není tedy divu, že se s ním v Paramountu nakonec museli mimosoudně vypořádat.
Gauneři (Miramax Films)
8/21
Jako bývalý zaměstnanec videopůjčovny má Quentin Tarantino nakoukáno obrovské množství filmů, a mnohé z jeho vlastních snímků jsou poctami jeho oblíbeným kouskům. U filmu Gauneři se ale dostal k inspiračnímu zdroji až příliš blízko...
Gauneři (Cinema City/Rim)
9/21
Hongkongský film City on fire je o skupince zlodějů šperků, kteří ukradnou diamanty oblečeni do stejných obleků. Vzniknou mezi nimi spory a následuje krvavý konec. Tarantino nebyl nikdy souzen, ale v Hollywoodu je dobře známo, že Gauneři jsou jen povedenou filmovou kopií.
Kdopak tu mluví (TriStar Pictures)
10/21
Komedie Amy Heckerling z roku 1989 byla relativně velkým hitem, originalita ale nebyla její silnou stránkou. Po premiéře filmu si totiž scénáristky Rita Stern a Jeanne Meyers všimly nápadné podobnosti s jejich Special Delivery.
Kdopak tu mluví (TriStar Pictures)
11/21
Jednalo se o námět, který dali dohromady pro Amy Heckerling o tři roky dříve. Soudce uznal, že mezi oběma projekty existuje příliš mnoho společných bodů, včetně celých okopírovaných dialogů, a studio se tedy s oběma autorkami radši mimosoudně vyrovnalo.
Rocky (United Artists)
12/21
Film, kterým Sylvester Stallone prorazil ve filmovém světě, slavil úspěchy na všech frontách. Stallone ale scénář k filmu napsal dva týdny po zápasu boxera Chucka Wepnera, který zvládl 15 kol v ringu s Muhammadem Alim. I další podobnosti s jeho životem byly očividné.
Rocky (United Artists)
13/21
Stallone ale vše popřel a slíbil, že Wepnera vyplatí alespoň ve formě filmových rolí. Ani po 20 letech ale žádnou nedostal, a tak se Chuck Wepner konečně rozhodl, že je čas na žalobu. Stalloneovi nakonec nezbylo nic jiného než se s ním mimosoudně vyrovnat.
Vetřelec (20th Century Fox)
14/21
Ridley Scott natočil film Vetřelec podle scénáře Dana O'Banniona. Ten se ale nechal inspirovat krátkou povídkou A. E. Van Vogta Black Destroyer. V ní neznámá mimozemská forma pronásleduje posádku malé vesmírné lodi.
Vetřelec (20th Century Fox)
15/21
V pokračování této povídky pojmenované Discord in Scarlett se objevuje ta samá vesmírná loď, která se setká s tvory, kteří hledají lidské hostitele a využívají je jako inkubátory pro svá vejce.
The Asylum (The Asylum)
16/21
Je nemožné uvést jen jediný film produkční společnosti The Asylum, protože všechny jejich video filmy jsou lacinými vykrádačkami slavných kinohitů. Jejich prvním úspěchem bylo natočení Války světů (která byla ve veřejné doméně) ve stejnou dobu jako film s Tomem Cruisem.
The Asylum (The Asylum)
17/21
Pokračovali takovými "peckami" jako Transmorphers, Atlantic Rim nebo Sunday School Musical. Nedávno byl uvalen soudní zákaz na vydání jejich filmu Age of Hobbits, ke kterému mělo dojít ve stejnou dobu jako u Jacksonova velkofilmu.
Pro hrst dolarů (United Artists)
18/21
Westernová klasika Sergio Leoneho se skvělým Clintem Eastwoodem v hlavní roli patří mezi nejlepší díla svého žánru. Také se ale jedná o neautorizovaný remake samurajského filmu Akiry Kurosawy Tělesná stráž.
Pro hrst dolarů (Toho)
19/21
Kurosawa tehdy napsal Leonemu vzkaz: "Pěkný film, ale byl to můj film," a zažaloval jej o procenta ze zisku. Nakonec se dohodli na platbě 100 000 dolarů a 15% zisku z celosvětových tržeb.
Upír Nosferatu (Prana-Film GmbH)
20/21
Nyní je již postava Drákuly ve veřejné doméně, ale až do roku 1921 tomu tak nebylo. F. W. Murnau jej ale stejně bez zajištění práv natočil - zkopíroval zápletku a postavy, změnil jen jejich jména.
Upír Nosferatu (Prana-Film GmbH)
21/21
Příběh hraběte Orloka byl ale přece jen příliš stejný jako Stokerova kniha a jeho dědicové proto zažalovali Murnaua a Prana-Film. Soud rozhodl, že všechny kopie musí být zničeny - naštěstí ale byla jedna z nich zachráněna a film se tak dochoval do dnešní doby.