10 věcí, které nesnášíme na sci-fi filmech
(20th Century Fox)
1/11
Science fiction může mít tolik podob, že si v něm každý divák najde to svoje. Naneštěstí při častém sledování filmů tohoto žánru zjišťujeme, že nám na něm spousta věcí vlastně vadí. Které to jsou?
Když jsou vizuální efekty důležitější než děj (Paramount Pictures)
2/11
Díváme se na tebe Michaele Bayi. Diváci si sice žádají akci a žánr sci-fi dává filmařům nové možnosti, jak nám ji naservírovat. Pokud se ale předtím neobtěžujete s napsáním solidního příběhu, jedná se ve výsledku jen o 2 hodiny únavných explozí a honiček, které vám nedávají jediný důvod se o film vůbec zajímat.
Když je celý film jen reklamou na hračky (20th Century Fox)
3/11
George Lucas ví, že ukazujeme na něj. Právě on totiž toto zlo nastartoval s Hvězdnými válkami. Je jasné, že filmy jsou drahou záležitostí, která se nějak zaplatit musí a proto se tvůrci snaží ze své práce vyždímat, co to dá. Občas je ale vnucování merchandisingu prostě přehnané - a zamrzí to tím více, když máte pocit, že mnohé elementy ve filmu byly vytvořeny jen proto, aby se pak lépe prodávaly.
Když tvůrci předpokládají, že sci-fi je jen pro muže (Paramount Pictures)
4/11
Co se asi honilo hlavou J. J. Abramsovi, když psal scénář filmu Star Trek: Do temnoty? Určitě při tom nemyslel na ženské divačky, které chtějí, aby se na ně taky trochu bral ohled. Kratinký záběr na Chrise Pinea bez trička opravdu nesmyje fakt, že si z trailerů pamatujeme především Alice Eve ve spodním prádle, která ale ve filmu nakonec hrála druhé housle. Co takhle myslet i na něžné pohlaví, které by rádo vidělo zajímavé ženské hrdinky a ne jen modelky?
Když se filmaři snaží filozofovat a kázat (Warner Bros.)
5/11
Sourozencům Wachowským se v Matrixu podařilo stvořit skutečný kulturní fenomén. Natočili originální sci-fi, které všechny nadchlo a inspirovalo další tvůrce. Proč tedy musely následovat dva sequely, které pro mnohé diváky rozředily vzpomínku na první film? Místo sevřeného a promyšleného příběhu s přelomovými efekty nám přinesli dva filmy postavené na přebujelé a příliš komplikované filozofické základně, k jejímuž pochopení potřebujete odborného průvodce.
Když se jedná jen o kopii starých dobrých klasik (20th Century Fox)
6/11
Opravdu jsme museli vidět remake filmu Den, kdy se zastavila Země? Opravdu 57 let vývoje speciálních efektů znamenal to, že původní film už není dost dobrý? Vylepšil 80milionový rozpočet poselství a styl originálu? Nyní bychom se rádi vrátili k prvnímu bodu - lepší triky nic neznamenají bez dobrého příběhu. A ten už tady byl předtím...
Když dostaneme zbytečné sequely (Universal Pictures)
7/11
Opět se dostáváme k tomu, že tvůrci a producenti mnohdy jen touží po penězích a natočení opravdu dobrého filmu je u nich až na druhém místě. Občas se jim podaří přijít s něčím kvalitním, dost často se ale jedná spíše o opačný případ. U většiny sci-fi sequelů navíc dostává divák dojem, že i když první film miloval, pokračování vlastně vůbec vidět nemusel.
Když tvůrci nepochopili podstatu sci-fi (20th Century Fox)
8/11
Žánr sci-fi má dlouhou a bohatou tradici ve vypravování příběhů, které nás nutí přemýšlet. Přestože všichni milujeme pořádné vesmírné dobrodružství, tento žánr působí prázdně bez hmatatelné myšlenky, která by se skrývala za technologickými divy.
Když věda ve filmu vůbec není věda (20th Century Fox)
9/11
Mluvíme o okamžicích, kdy tvůrci ve filmu prezentují seriózně působící vědeckou teorii nebo vysvětlení, které nedává smysl ani těm, kteří propadali z fyziky, matematiky nebo chemie. To je opravdu tak těžké najmout vědecké poradce a dát tomu trochu smysl?
Když je ve filmu málo fikce (Warner Bros.)
10/11
V tomto případě se jedná spíše o osobní preference, mnozí diváci ale netouží vidět jen vědecký a technologický exkurz. Chtějí i něco, co stojí mimo naše znalosti, ať už se jedná o fantastické stroje, tvory nebo alespoň trochu šílené (ale ne nesmyslné) zápletky.
Když nám dává falešná očekávaní budoucnosti (Marvel Studios)
11/11
Úžasná technika, futuristický design a architektura, cool mimozemšťani a spousta dobrodružství a vzrušení. Ano, science fiction umí nabídnout i pochmurnou vizi budoucnosti, ta pozitivní v nás ale tak nějak více rezonuje. Mnoho z nás by chtělo žít ve světě zítřka, tak jak nám jej filmy ukazují. Bohužel pro nás, něčeho takového se nejspíš nikdy nedožijeme!
(20th Century Fox)
1/11
Science fiction může mít tolik podob, že si v něm každý divák najde to svoje. Naneštěstí při častém sledování filmů tohoto žánru zjišťujeme, že nám na něm spousta věcí vlastně vadí. Které to jsou?
Když jsou vizuální efekty důležitější než děj (Paramount Pictures)
2/11
Díváme se na tebe Michaele Bayi. Diváci si sice žádají akci a žánr sci-fi dává filmařům nové možnosti, jak nám ji naservírovat. Pokud se ale předtím neobtěžujete s napsáním solidního příběhu, jedná se ve výsledku jen o 2 hodiny únavných explozí a honiček, které vám nedávají jediný důvod se o film vůbec zajímat.
Když je celý film jen reklamou na hračky (20th Century Fox)
3/11
George Lucas ví, že ukazujeme na něj. Právě on totiž toto zlo nastartoval s Hvězdnými válkami. Je jasné, že filmy jsou drahou záležitostí, která se nějak zaplatit musí a proto se tvůrci snaží ze své práce vyždímat, co to dá. Občas je ale vnucování merchandisingu prostě přehnané - a zamrzí to tím více, když máte pocit, že mnohé elementy ve filmu byly vytvořeny jen proto, aby se pak lépe prodávaly.
Když tvůrci předpokládají, že sci-fi je jen pro muže (Paramount Pictures)
4/11
Co se asi honilo hlavou J. J. Abramsovi, když psal scénář filmu Star Trek: Do temnoty? Určitě při tom nemyslel na ženské divačky, které chtějí, aby se na ně taky trochu bral ohled. Kratinký záběr na Chrise Pinea bez trička opravdu nesmyje fakt, že si z trailerů pamatujeme především Alice Eve ve spodním prádle, která ale ve filmu nakonec hrála druhé housle. Co takhle myslet i na něžné pohlaví, které by rádo vidělo zajímavé ženské hrdinky a ne jen modelky?
Když se filmaři snaží filozofovat a kázat (Warner Bros.)
5/11
Sourozencům Wachowským se v Matrixu podařilo stvořit skutečný kulturní fenomén. Natočili originální sci-fi, které všechny nadchlo a inspirovalo další tvůrce. Proč tedy musely následovat dva sequely, které pro mnohé diváky rozředily vzpomínku na první film? Místo sevřeného a promyšleného příběhu s přelomovými efekty nám přinesli dva filmy postavené na přebujelé a příliš komplikované filozofické základně, k jejímuž pochopení potřebujete odborného průvodce.
Když se jedná jen o kopii starých dobrých klasik (20th Century Fox)
6/11
Opravdu jsme museli vidět remake filmu Den, kdy se zastavila Země? Opravdu 57 let vývoje speciálních efektů znamenal to, že původní film už není dost dobrý? Vylepšil 80milionový rozpočet poselství a styl originálu? Nyní bychom se rádi vrátili k prvnímu bodu - lepší triky nic neznamenají bez dobrého příběhu. A ten už tady byl předtím...
Když dostaneme zbytečné sequely (Universal Pictures)
7/11
Opět se dostáváme k tomu, že tvůrci a producenti mnohdy jen touží po penězích a natočení opravdu dobrého filmu je u nich až na druhém místě. Občas se jim podaří přijít s něčím kvalitním, dost často se ale jedná spíše o opačný případ. U většiny sci-fi sequelů navíc dostává divák dojem, že i když první film miloval, pokračování vlastně vůbec vidět nemusel.
Když tvůrci nepochopili podstatu sci-fi (20th Century Fox)
8/11
Žánr sci-fi má dlouhou a bohatou tradici ve vypravování příběhů, které nás nutí přemýšlet. Přestože všichni milujeme pořádné vesmírné dobrodružství, tento žánr působí prázdně bez hmatatelné myšlenky, která by se skrývala za technologickými divy.
Když věda ve filmu vůbec není věda (20th Century Fox)
9/11
Mluvíme o okamžicích, kdy tvůrci ve filmu prezentují seriózně působící vědeckou teorii nebo vysvětlení, které nedává smysl ani těm, kteří propadali z fyziky, matematiky nebo chemie. To je opravdu tak těžké najmout vědecké poradce a dát tomu trochu smysl?
Když je ve filmu málo fikce (Warner Bros.)
10/11
V tomto případě se jedná spíše o osobní preference, mnozí diváci ale netouží vidět jen vědecký a technologický exkurz. Chtějí i něco, co stojí mimo naše znalosti, ať už se jedná o fantastické stroje, tvory nebo alespoň trochu šílené (ale ne nesmyslné) zápletky.
Když nám dává falešná očekávaní budoucnosti (Marvel Studios)
11/11
Úžasná technika, futuristický design a architektura, cool mimozemšťani a spousta dobrodružství a vzrušení. Ano, science fiction umí nabídnout i pochmurnou vizi budoucnosti, ta pozitivní v nás ale tak nějak více rezonuje. Mnoho z nás by chtělo žít ve světě zítřka, tak jak nám jej filmy ukazují. Bohužel pro nás, něčeho takového se nejspíš nikdy nedožijeme!